Zimní čas – příroda odpočívá, ale co my?

Prosinec sice teprve začíná, ale podle čínského kalendáře je již zimní období v plném proudu. Příroda, která na podzim odevzdala své plody a shodila listí, začíná regenerovat. A co děláme my? Blázníme a honíme se, abychom před vánocemi vše stihli a měli vše dokonalé. A výsledek? 24. prosince padneme vysílením nebo rovnou onemocníme. Příroda zatím… odpočívá. To samé bychom měli dělat my.

Od půlky listopadu do půlky února je pro naše tělo zimní období, ta nejlepší doba postarat se o sebe tak, abychom na jawinter-811066_640ře měli co nejvíce sil a předešli tak jarní únavě. První měsíc nového roku máme dokonce šanci obnovit 80% sil pro celý příští rok! Čínští mudrci žijí v souladu s přírodními cykly a šetří v zimě svou životní sílu. V bibli tradiční čínské medicíny, ve Vnitřním kánonu Žlutého císaře, je popsáno, jak se chovat v souladu s měnícím se ročním obdobím. Co nám kánon říká o zimě?

Tři zimní měsíce se nazývají „uzavírání a uschovávání“. V zimě voda mrzne na led, země puká a otvírá se. Člověk nesmí zbytečně plýtvat yangovou energií, má chodit spát brzy a vstávat až s východem slunce. Ducha si musí uchovávat hluboko, jako tajemství, chránit ho a ukrývat. Je třeba chránit se před chladem, vyhledávat teplo a nedovolit, aby se tělo zpotilo, protože tak se poškozuje yangová energie. Takové chování odpovídá zimní atmosféře a je to správný způsob pěstování a uchovávání Qi v zimě. Kdo se mu protiví, poškozuje si ledviny a na jaře se bude cítit slabý a unavený, protože si nevytvořil dostatečné podmínky pro rození jarní Qi.

Na monádě, která symbolizuje střídání Yinu a Yangu, se dostáváme oběhnutím celého kruhu ke konci a zároveň se připravujeme k novému začátku, neboť život běží v opakujících se cyklech. Zima je ve znamení nejsilnějšího Yinu, prvku vody a orgánu ledvin. Yang je zanořen uvnitř a měl by být chráněn. Měli bychom si hlídat svou hladinu energie (Qi) a vnitřní teplo, nezachlazovat organizmus. Nepřehánět to s fyzickou a mentální aktivitou, nepotit se (pocením se zbytečně oslabujeme). Sauna jen pro ty, co mají velký přísun masa a tuků.

Nejíst zbytečně mnoho ostrého – tak, abychom nespustili pocení (kterým ztrácíme energii), syrovou zeleninu, saláty (které svou povahou zachlazují a tím zraňují slezinu). Naopak zařadíme do jídelníčku více potravin teplé a horké povahy, např. polévky – vývary jsou naprosto ideální. Zima je rovněž vhodná na budování kostí, tzn. konzumovat více minerálů než v létě, lépe se absorbují.

Je zajímavé, že Žlutý císař zde upozorňuje na jarní únavu, tedy fenomén, který každé jaro zaplňuje stránky life-stylových magazínů se zaručeně účinnými radami jak se s ní vypořádat. Vysvětluje příčiny, které k ní vedou, ukazuje cestu jak se jarní únavě vyhnout – během roku ctít odlišnou energii (Qi) ročních období a plynout s ní. A to ve spisu starém několik tisíc let!

sleepy-956632_640Měli bychom omezit naše aktivity, energii směřovat dovnitř, odpočívat. Pracovní, fyzické i sexuální excesy nás vyčerpávají o to více, oč si ukrajujeme z nočního odpočinku. Využijme klidu v přírodě, meditujme, přemýšlejme a plánujme, soustřeďme se na podstatné.

Když se naučíme žít v souladu universálními principy, plujeme s proudem, neprotivíme se silám, které jsou mnohem silnější, než lidský jedinec, byť je součástí moderní civilizace, která sama sebe považuje za vrchol evoluce. Vše má svůj čas, jak aktivita, tak odpočinek. Jakmile se naučíme relaxovat v období, kdy odpočívá příroda, zjistíme, že v období aktivity máme dostatek síly a můžeme ze sebe vydat maximum. Stav nudné a ubíjející únavy, kterou pociťujeme v průběhu celého roku, a na kterou si stěžuje většina populace, kdy nejsme schopni protančit celou noc, jak bychom si přáli a jak jsme mohli ve svých osmnácti letech, má svůj počátek právě v tom, že sami na sebe klademe vysoké nároky a očekáváme stejný výkon v průběhu celého roku. Tím si nevyhraníme dostatek času, v tom správném období, na relaxaci, odpočinek a regeneraci.

Doporučené potraviny: fazole, kuřecí, krůtí, jehněčí, jedlé kaštany, rozinky, kachna, kozí mléko, česnek, zázvor, koření, skořice, vlašské ořechy, černý sezam, kustovnice

Další doporučené potraviny, recepty a podrobné návody jak žít v souladu s ročními obdobími naleznete v eBooku Vše, co jste kdy chtěli vědět o jídle, ale neřekli vám to.

seafood-386804_640

Výborný recept na posílení zimní energie:

Kuře s bazalkou

Posiluje ledviny a játra, vyživuje pokožku, stimuluje krevní oběh, pomáhá odstranit ušní problémy.

Ingredience a postup:

500g kuřecích prsíček, 5 rozmačkaných stroužků česneku, ¼ šálku (60ml) černého sezamového oleje, 5 plátků čerstvého zázvoru, 1/3 šálku (90ml) červeného vína, 1/4 šálku (60ml) sojové omáčky, 1PL (15g) hnědého cukru, ½ šálku (100g) lístků bazalky.

Rozehřejte sezamový olej na pánvi či woku, přidejte česnek a zázvor a míchejte 10 sekund, přidejte kuřecí maso nakrájené na kostičky, restujte 2 minuty na prudkém ohni, přidejte víno, sojovou omáčku, cukr, vařte na mírném ohni 20 až 30 minut, občas promíchejte. Přidejte bazalku, vařte ještě 1 minutu a servírujte např. s bílou rýží.

Nezbývá, než popřát veselou mysl, dobrou chuť a hlavně klidný advent!

Martin Řezníček
Terapeut a lektor TČM. Prostřednictvím čínské medicíny pomáhá lidem už mnoho let na jejich cestě k rovnováze a zdraví - osobní i online formou.

Je autorem e-booků Více než strava, Vše, co jste kdy chtěli vědět o jídle..., Typologie osobnosti podle 5 elementů nebo Výživa ŽENY a Výživa DĚTÍ.

Rovněž svými ONLINE KURZY pomáhá šířit moudrost čínské medicíny.
Jeho příběh si přečtěte ZDE >>
Komentáře
  • E-BOOK ZDARMA PRO VÁS:
    e-book zdarma
  • Stáhněte si eBook VÍCE NEŽ STRAVA zdarma – a vezměte své zdraví do vlastních rukou!

    7 rad jak stravou léčit nemoc dříve než propukne... a k tomu spousta nových poznatků z oblasti tradiční čínské medicíny, o kterých jste nevěděli...

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky